Architectures Nomades



Residence C.A.L.Q. à Mexico

Architectures Nomades est une recherche photographique sur les structures hétéroclites des kiosques de vendeurs itinérants et des tianguis qui composent le paysage urbain dans différents quartiers de la ville de Mexico. La investigation a été amorcée à l’été 2011 dans le cadre d’une résidence, échange culturel entre le Conseil des arts et des lettres du Québec (CALQ) et le Fond national pour la culture et les arts (FONCA) de Mexico.

De tout les temps, dans toutes les sociétés la vente itinérante a existé sous différentes formes, que ce soit le vendeur qui frappe à notre porte ou le vendeur qui s’installe dans la rue, le vendeur itinérant use de toute son imagination pour nous offrir des biens et des services. Aujourd’hui les nouvelles structures sociales et économiques ne permettent plus aux vendeurs itinérants une telle liberté. Au Mexique monter un poste de vente dans la rue fait partie de la culture, les vendeurs sont présents partout et chaque jour ils montent et démontent leurs petits commerces éphémères. Sur les routes, dans les rues, là où les gens circulent, on peut admirer ces structures hétéroclites qui composent avec le paysage urbain. Il y a aussi des marchés qui s’improvisent sur des terrains vacants que l’on appelle « tianguis ». Les tianguis sont des marchés (mercados) traditionels qui font parties de la culture Mexicaine depuis la période préhispanique, le mot tianguis vient du mot « tianquiztli » en langue Náhuatl qui signifie marché.

Nous avons parcouru les rues et les marchés du Districto Federal afin de répertorier des images de ces structures éphémères qui montrent l’ingéniosité et la créativité de ces architectes du quotidien. Comme ces vendeurs qui construisent et déconstruisent, nous avons décomposé des images, mettant l’emphase sur certaines parties des structures afin de créer des univers parallèles qui présentent ce phénomène autant d’un point de vue social que esthétique.


Architectures Nomades is a photographic study of the heterogeneous kiosk structures run by homeless merchants and the tianguis- open-air markets that line the streets of Mexico City. Research for this project was initiated in the summer of 2011 as a result of a cultural exchange and residency program coordinated through Le Conseil des arts et des lettres du Québec and FONCA in Mexico.

From the beginning of time, in every society, vendors living on the streets have existed in different forms. Some knock on doors, some set up shop on the street but more importantly, the homeless merchant worked and continues to work imaginatively to offer goodwill and services. Today, new social structures and economies have begun to strip these people of their freedom. In Mexico, constructing a kiosk in the street is an important cultural activity. Vendors can be found almost everywhere and each day they take pride in setting up and taking down their little ephemeral shops. On the highways, in the streets, in areas where people congregate, one can admire these diverse structures that line the urban landscape. Also present are the markets that improvise by using vacant lots. These markets are called "tianguis". Tianguis are traditional Mexican markets that date back to the pre-Hispanic period. Their title originates from the word" Tiyānquiztli", a term from the Nahuat laguage meaning "market".

For this project, we roamed the streets and markets of the Districto Federal and collected images of these transient structures, which exhibit the ingenuity and creativity of these architects of daily life. Like the vendors who build, dismantle and rebuild, we have deconstructed our images, putting the emphasis on certain areas of the structures in order to create parallel universes that highlight this phenomenon from as much a social point of view as an aesthetic one.









Architectures Nomades es una investigación fotográfica sobre las estructuras singulares de los kioscos o  “puestos” de los vendedores informales e  itinerantes que se sitúan en los “tianguis” que componen el paisaje urbano en los diferentes barrios y rincones de la Ciudad de México. La investigación empezó en el verano del 2011 a partir del  intercambio cultural entre el Consejo de las Artes de las Letras de Quebec y El Fondo Nacional para la Cultura y las Artes (FONCA) de México.

En todas las épocas y en todas las sociedades, las ventas ambulantes han existido manifestándose en diversas  formas: Ya sea la venta de puerta en puerta o el comercio fijo en la calle. El vendedor ambulante usa toda su imaginación para ofrecer cosas y servicios. Ahora las nuevas estructuras sociales y económicas no permiten la libertad a los vendedores ambulantes. En México los mercaderes  itinerantes persisten, están presentes en todos lados;  ellos  arman y desarman sus puestos efímeros día con día. En las calles, en las carreteras, allá donde hay personas  podemos admirar esas estructuras insólitas  que transforman el paisaje urbano. A esos  mercados que se improvisan en terrenos deshabitados les llamamos « los tianguis »; los cuales son mercados tradicionales que forman parte de la cultura Mexicana desde la época  prehispánica: La palabra tianguis viene de « tianquiztli »,  que en lengua Náhuatl  significa: Mercado.

Recorrimos algunas calles y mercados del Distrito Federal para clasificar las  imágenes de esas estructuras efímeras y de ese modo mostrar  el ingenio y creatividad de los « Arquitectos de lo cotidiano ». Así como los vendedores que arman y desarman sus “puestos”,  descomponemos las imágenes para enfocarnos sobre algunas partes de las estructuras y  crear universos paralelos que presentan el fenómeno tanto de un punto de vista social, como estético.






















NOORDERLICHT PHOTO FESTIVAL 2013 - 20 | 20



Noorderlicht is an internationally oriented institute for photography that provides a podium for talented photographers from all corners of the earth. That was demonstra- ted in the much-praised festivals focusing on photography from the Arab world and Africa, among other events. To celebrate the twentieth edition, Noorderlicht asked twenty institutions from all around the world to make a presentation for themselves in 20|20. Those selected are all institutions to which Noorderlicht feels akin, because they, like Noorderlicht, make their own exhibitions and work in a narrative manner. Each institution is presenting the work of one photographer who is still unknown outside his or her own country, who exemplifies photographic developments in that region. The title refers not only to the 20th anniversary, but also to ‘20|20 vision’, the sharp gaze on the world that Noorderlicht and the other twenty institutions strive for.